Zbigniew Szuber


Zbigniew Józef Szuber, którego życie miało miejsce w latach 1918-1996, to postać zasługująca na szczególne uznanie w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 19 marca 1918 roku w Krośnie, gdzie stawiał pierwsze kroki w swojej pasji związanej z lataniem. Jako doświadczony pilot i instruktor lotniczy, zyskał szacunek wśród współczesnych mu aviatorów.

Jego wkład w edukację i rozwój umiejętności lotniczych jest nieoceniony, a jego historia przypomina o determinacji i pasji, które towarzyszyły mu przez całe życie. Zmarł 16 lipca 1996 roku w Sanoku, pozostawiając po sobie trwały ślad w pamięci wielu lotników.

Życiorys

Zbigniew Józef Szuber wywodził się z niemieckich osadników w Haczowie z XV wieku. Przyszedł na świat 19 marca 1918 roku w Krośnie w rodzinie miejskiej, będąc synem Józefa (1881–1967, aktywista endecji) i Józefy z rodziny Korab (1889–1974) Szuberów. Był najstarszy z rodzeństwa, a jego starsze siostry, Elżbieta Szuber (1914–2004) oraz Maria Szuber (1913–2006), pracowały jako nauczycielki. Maria była guwernantką dzieci hr. Załuskiego w Iwoniczu i aktywnie angażowała się w działania sanockiego oddziału PTTK jako przewodniczka turystyczna.

W Krośnie mieszkał do 1931 roku, a następnie przeprowadził się do Lwowa, gdzie osiedlił się na cztery lata. To właśnie tam, w wieku piętnastu lat, zaczął interesować się lotnictwem, co stało się jego pasją na całe życie. Spędzał czas na lotnisku w Skniłowie. W 1935 roku, po przeprowadzce do Sanoka, zamieszkał przy ulicy Elżbiety Granowskiej (teraz ul. 2 Pułku Strzelców Podhalańskich 2), gdzie kontynuował naukę w Państwowym Gimnazjum im. Królowej Zofii, które ukończył w 1938 roku, zdobijając maturę. W jego klasie uczyli się również Juliusz Bakoń, a także Tadeusz Srogi.

Podczas pobytu w Sanoku zyskał zainteresowanie sportem. Wziął udział w kursach szybowcowych w Lwowie, Ustianowej oraz Bezmiechowej, zdobywając medale. 28 sierpnia 1937 roku w Ustianowej uzyskał kategorię C pilota szybowcowego i odznakę pilota nr 875, a jego instruktorem był Bronisław Czech. W miastach podsanockich, takich jak Olchowce, aktywnie uczestniczył w Szkole Szybowcowej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, w towarzystwie Adama Bieniasza.

Bezpośrednio po maturze w 1938 roku rozpoczął szkolenie lotnicze w Masłowie, gdzie w krótkim czasie uzyskał licencję pilota samolotowego. We wrześniu 1938 roku powołano go do służby wojskowej w 5 pułku Strzelców Podhalańskich w Przemyślu, gdzie przez sześć miesięcy uczył się w Szkole Podchorążych Rezerwy Piechoty. Od stycznia 1939 roku kontynuował edukację w Szkole Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Radomiu-Sadkowie, gdzie służył jako podchorąży kapral pilot aż do września 1939 roku.

Po rozpoczęciu II wojny światowej i bombardowaniu lotniska w Sadkowie, ewakuował się na wschód z uczniami szkoły w Dęblinie. W czasie swoich działań wojennych walczył w Radomiu, Warszawie oraz Lublinie, a jako pilot łącznikowy skierowano go do Lwowa. Po wybuchu agresji ZSRR na Polskę, 17 września 1939 roku został aresztowany przez Sowietów w pobliżu Buczacza. Po aresztowaniu, wraz z innymi jeńcami, był przewożony w kierunku Husiatyna, skąd przebrnął na wolność. Udało mu się wrócić do Sanoka, gdzie zastał niemiecką okupację.

W latach 1941-1942 pracował w kopalnictwie naftowym, a od sierpnia 1942 do czerwca 1943 roku przebywał w Krośnie, obawiając się aresztowania. Żył w Krakowie, a następnie jako drogomistrz w Bukowsku, aż do posłania na front wschodni. Po wcieleniu do ludowego Wojska Polskiego, służył jako pilot bombowca sowieckiego w licznych lokalizacjach: Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Zgorzelcu, Cottbus, Berlina, biorąc udział w operacjach wojennych. Po zakończeniu II wojny światowej powrócił do cywilnego życia, pracując jako kierowca oraz w Zarządzie Drogowym w Lesku.

W 1947 roku, Zbigniew zajął się lotnictwem sportowym, biorąc udział w próbach organizacji Aeroklubu Rzeszowskiego w Sanoku. Jako dyrektor Ligi Lotniczej w Rzeszowie, rozpoczął budowę struktur Ligi w regionie, a także zainicjował zbiórkę pieniężną na zakup śmigłowca dla lotniczego pogotowia ratunkowego. Około 1949 roku, po wycofaniu się z tej funkcji, wrócił do Sanoka, gdzie w końcu 1950 roku objął kierownictwo Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie. Zajmował się edukacją lotniczą i organizowaniem życia lotniczego w regionie, aż do wypadku w Haczowie w 1950 roku.

Po ciężkiej kontuzji i długim leczeniu powrócił do swojej pasji, pilotowania samolotów i szybowców. Licencje pilota posiadał do 1971 roku. Był członkiem PZPR oraz ZBoWiD, a od 1976 roku uznawany był za kombatanta. Zbigniew był jednym z założycieli Klubu Seniorów Lotnictwa, nazwanym imieniem generała Ludomiła Rayskiego, zorganizowanego w 1981 roku. Do końca życia był w stanie spoczynku jako porucznik.

Życie Zbigniewa nie ograniczało się jedynie do lotnictwa; był także zapalonym sportowcem, sędzią hokejowym oraz piłkarskim, a także miłośnikiem narciarstwa i pływania. Z jego małżeństwa z Ewą Barbarą Lewicką (1921-1991), z której rodzina pochodziła z nauczycieli, narodziło się trzech synów. Dwoje ich dzieci zmarło w dzieciństwie, a najstarszym z synów był Janusz Szuber (1947-2020), znany poeta. W związku z jego rodziną łączyły go więzi z Stefanem Jaroszem i Mieczysławem Jaroszem. W okresie PRL mieszkał przy ul. Sienkiewicza 8.

Zmarł nagle 16 lipca 1996 w Sanoku, a jego ostatnie wspólnych chwil dedykowano mu na Cmentarzu Centralnym w Sanoku, gdzie spoczywa w grobowcu rodziny Drewińskich, złożony tam 18 lipca 1996 roku.

Upamiętnienie

Janusz Szuber poświęcił tomik poezji „Biedronka na śniegu”, wydany w 1999 roku, pamięci swoich rodziców. W tej niezwykłej publikacji poeta w sposób szczególny odniósł się do pamięci swojego ojca w wierszu zatytułowanym „Osiemnasty lipca”. Dodatkowo, w tomiku z 2011 roku, „Powiedzieć. Cokolwiek”, poeta zawarł kolejne odniesienia do swojego ojca w utworze o nazwie „Świadectwo języka”.

Warto również wspomnieć, że postać Zbigniewa Szubera została uwieczniona w powieści Pawła Huelle pt. „Mercedes-Benz”, która ukazała się w 2001 roku. Wiersz poświęcony Zbigniewowi Szuberowi stworzył również „Senior”, który był związany z Aeroklubem Podkarpackim.

Odznaczenia

Oto lista odznaczeń zdobytych przez Zbigniewa Szubera, które stanowią gratulację dla jego osiągnięć oraz zaangażowania w różne dziedziny życia.

  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1976),
  • Złoty Krzyż Zasługi (1969),
  • Srebrny Krzyż Zasługi (1956),
  • Srebrny Medal „Za zasługi dla obronności kraju” (1971),
  • Brązowy Medal „Za zasługi dla obronności kraju” (1967),
  • Medal „Za udział w walkach o Berlin” (1976),
  • Srebrne Odznaczenie im. Janka Krasickiego (1974),
  • Odznaka 100-lecia Sportu Polskiego (1968),
  • inne odznaczenia,
  • Nagroda w ramach Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie (1955).

Przypisy

  1. Zbigniew Szuber. aeroklub-podkarpacki.pl. [dostęp 21.04.2019 r.]
  2. a b c d e f g h i j k l m n o p q r Jacek Rudy: Zbigniew Józef Szuber. lotnisko-krosno.com.pl. [dostęp 21.04.2019 r.]
  3. Franciszek Oberc. Samorząd miejski Sanoka a wybitni sanoczanie. „Zeszyty Archiwum Ziemi Sanockiej”. Nr 11, s. 548, 2014 r.
  4. 70 lat Aeroklubu Podkarpackiego 1945–2015. 100 lat Lotnictwa na Podkarpaciu 1915–2015. Praca zbiorowa pod red. Witolda Ostrowskiego. 2015 r., s. 601.
  5. Odszedł lotnik i wspaniały człowiek. „Tygodnik Sanocki”. Nr 29 (245), s. 1, 19.07.1996 r.
  6. Roman Przepióra. Sylwetki lotników. Zbigniew Szuber. „Nowiny”. Nr 2, s. 10, 03.01.1996 r.
  7. Zbigniew Szuber. Nekrolog. „Ziemia Krośnieńska”. Nr 6, s. 29, 09.1996 r.
  8. a b c d Sulikowski 2010 ↓, s. 172, 289.
  9. Księga Zmarłych 1946–1958 Sanok. Sanok: Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. 272.
  10. w dniu Lotniczego Święta. „Polskie Niebo-Wiadomości Fabryczne”. Jednodniówka, s. 1, 06.09.1957 r.
  11. Wykaz absolwentów, którzy złożyli egz. dojrz. w latach szk. od 1887/88 do 1937/38. Sanok: 1938, s. 58.
  12. Janusz Szuber: Biedronka na śniegu. Kraków: Wydawnictwo a5, 1999 r., s. 4, 29.
  13. Janusz Szuber: Powiedzieć. Cokolwiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011 r., s. 66-67.
  14. Wiersz Janusza Szubera pt. Z czasu do bezczasu. Janusz Szuber: Wpis do ksiąg wieczystych. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2009 r., s. 28.
  15. Moi najbliżsi 2003 ↓, s. 75.
  16. Moi najbliżsi 2003 ↓, s. 71.
  17. a b c Deklaracje ↓, s. 120, 125.
  18. Oddani skrzydłom. Pilot sportowy. W: Andrzej Olejko, Roman Przepióra: Lotnicze tradycje Bieszczadów. Krosno: Ruthenus, 2011 r., s. 216-218.
  19. 2. Lotnicze epizody z lat II Rzeczypospolitej. W: Andrzej Olejko: Lotnicze tradycje Bieszczadów. Krosno: Ruthenus, 2011 r., s. 66.
  20. a b Sulikowski 2010 ↓, s. 289.
  21. Księga wtóropisów aktów małżeńskich za lata 1936-1945. T. „K”. Cz. II. Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. 555.
  22. Indeks do ksiąg zmarłych od roku 1914. Sanok: Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. Rok 1996, poz. 49.
  23. Borys Łapiszczak: Sanok w Królestwie Galicji i Lodomerii na dawnej pocztówce i fotografii. Sanok: Poligrafia, 2005 r., s. 123.

Oceń: Zbigniew Szuber

Średnia ocena:4.51 Liczba ocen:15