Zbigniew Józef Szuber, którego życie miało miejsce w latach 1918-1996, to postać zasługująca na szczególne uznanie w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 19 marca 1918 roku w Krośnie, gdzie stawiał pierwsze kroki w swojej pasji związanej z lataniem. Jako doświadczony pilot i instruktor lotniczy, zyskał szacunek wśród współczesnych mu aviatorów.
Jego wkład w edukację i rozwój umiejętności lotniczych jest nieoceniony, a jego historia przypomina o determinacji i pasji, które towarzyszyły mu przez całe życie. Zmarł 16 lipca 1996 roku w Sanoku, pozostawiając po sobie trwały ślad w pamięci wielu lotników.
Życiorys
Zbigniew Józef Szuber wywodził się z niemieckich osadników w Haczowie z XV wieku. Przyszedł na świat 19 marca 1918 roku w Krośnie w rodzinie miejskiej, będąc synem Józefa (1881–1967, aktywista endecji) i Józefy z rodziny Korab (1889–1974) Szuberów. Był najstarszy z rodzeństwa, a jego starsze siostry, Elżbieta Szuber (1914–2004) oraz Maria Szuber (1913–2006), pracowały jako nauczycielki. Maria była guwernantką dzieci hr. Załuskiego w Iwoniczu i aktywnie angażowała się w działania sanockiego oddziału PTTK jako przewodniczka turystyczna.
W Krośnie mieszkał do 1931 roku, a następnie przeprowadził się do Lwowa, gdzie osiedlił się na cztery lata. To właśnie tam, w wieku piętnastu lat, zaczął interesować się lotnictwem, co stało się jego pasją na całe życie. Spędzał czas na lotnisku w Skniłowie. W 1935 roku, po przeprowadzce do Sanoka, zamieszkał przy ulicy Elżbiety Granowskiej (teraz ul. 2 Pułku Strzelców Podhalańskich 2), gdzie kontynuował naukę w Państwowym Gimnazjum im. Królowej Zofii, które ukończył w 1938 roku, zdobijając maturę. W jego klasie uczyli się również Juliusz Bakoń, a także Tadeusz Srogi.
Podczas pobytu w Sanoku zyskał zainteresowanie sportem. Wziął udział w kursach szybowcowych w Lwowie, Ustianowej oraz Bezmiechowej, zdobywając medale. 28 sierpnia 1937 roku w Ustianowej uzyskał kategorię C pilota szybowcowego i odznakę pilota nr 875, a jego instruktorem był Bronisław Czech. W miastach podsanockich, takich jak Olchowce, aktywnie uczestniczył w Szkole Szybowcowej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, w towarzystwie Adama Bieniasza.
Bezpośrednio po maturze w 1938 roku rozpoczął szkolenie lotnicze w Masłowie, gdzie w krótkim czasie uzyskał licencję pilota samolotowego. We wrześniu 1938 roku powołano go do służby wojskowej w 5 pułku Strzelców Podhalańskich w Przemyślu, gdzie przez sześć miesięcy uczył się w Szkole Podchorążych Rezerwy Piechoty. Od stycznia 1939 roku kontynuował edukację w Szkole Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Radomiu-Sadkowie, gdzie służył jako podchorąży kapral pilot aż do września 1939 roku.
Po rozpoczęciu II wojny światowej i bombardowaniu lotniska w Sadkowie, ewakuował się na wschód z uczniami szkoły w Dęblinie. W czasie swoich działań wojennych walczył w Radomiu, Warszawie oraz Lublinie, a jako pilot łącznikowy skierowano go do Lwowa. Po wybuchu agresji ZSRR na Polskę, 17 września 1939 roku został aresztowany przez Sowietów w pobliżu Buczacza. Po aresztowaniu, wraz z innymi jeńcami, był przewożony w kierunku Husiatyna, skąd przebrnął na wolność. Udało mu się wrócić do Sanoka, gdzie zastał niemiecką okupację.
W latach 1941-1942 pracował w kopalnictwie naftowym, a od sierpnia 1942 do czerwca 1943 roku przebywał w Krośnie, obawiając się aresztowania. Żył w Krakowie, a następnie jako drogomistrz w Bukowsku, aż do posłania na front wschodni. Po wcieleniu do ludowego Wojska Polskiego, służył jako pilot bombowca sowieckiego w licznych lokalizacjach: Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Zgorzelcu, Cottbus, Berlina, biorąc udział w operacjach wojennych. Po zakończeniu II wojny światowej powrócił do cywilnego życia, pracując jako kierowca oraz w Zarządzie Drogowym w Lesku.
W 1947 roku, Zbigniew zajął się lotnictwem sportowym, biorąc udział w próbach organizacji Aeroklubu Rzeszowskiego w Sanoku. Jako dyrektor Ligi Lotniczej w Rzeszowie, rozpoczął budowę struktur Ligi w regionie, a także zainicjował zbiórkę pieniężną na zakup śmigłowca dla lotniczego pogotowia ratunkowego. Około 1949 roku, po wycofaniu się z tej funkcji, wrócił do Sanoka, gdzie w końcu 1950 roku objął kierownictwo Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie. Zajmował się edukacją lotniczą i organizowaniem życia lotniczego w regionie, aż do wypadku w Haczowie w 1950 roku.
Po ciężkiej kontuzji i długim leczeniu powrócił do swojej pasji, pilotowania samolotów i szybowców. Licencje pilota posiadał do 1971 roku. Był członkiem PZPR oraz ZBoWiD, a od 1976 roku uznawany był za kombatanta. Zbigniew był jednym z założycieli Klubu Seniorów Lotnictwa, nazwanym imieniem generała Ludomiła Rayskiego, zorganizowanego w 1981 roku. Do końca życia był w stanie spoczynku jako porucznik.
Życie Zbigniewa nie ograniczało się jedynie do lotnictwa; był także zapalonym sportowcem, sędzią hokejowym oraz piłkarskim, a także miłośnikiem narciarstwa i pływania. Z jego małżeństwa z Ewą Barbarą Lewicką (1921-1991), z której rodzina pochodziła z nauczycieli, narodziło się trzech synów. Dwoje ich dzieci zmarło w dzieciństwie, a najstarszym z synów był Janusz Szuber (1947-2020), znany poeta. W związku z jego rodziną łączyły go więzi z Stefanem Jaroszem i Mieczysławem Jaroszem. W okresie PRL mieszkał przy ul. Sienkiewicza 8.
Zmarł nagle 16 lipca 1996 w Sanoku, a jego ostatnie wspólnych chwil dedykowano mu na Cmentarzu Centralnym w Sanoku, gdzie spoczywa w grobowcu rodziny Drewińskich, złożony tam 18 lipca 1996 roku.
Upamiętnienie
Janusz Szuber poświęcił tomik poezji „Biedronka na śniegu”, wydany w 1999 roku, pamięci swoich rodziców. W tej niezwykłej publikacji poeta w sposób szczególny odniósł się do pamięci swojego ojca w wierszu zatytułowanym „Osiemnasty lipca”. Dodatkowo, w tomiku z 2011 roku, „Powiedzieć. Cokolwiek”, poeta zawarł kolejne odniesienia do swojego ojca w utworze o nazwie „Świadectwo języka”.
Warto również wspomnieć, że postać Zbigniewa Szubera została uwieczniona w powieści Pawła Huelle pt. „Mercedes-Benz”, która ukazała się w 2001 roku. Wiersz poświęcony Zbigniewowi Szuberowi stworzył również „Senior”, który był związany z Aeroklubem Podkarpackim.
Odznaczenia
Oto lista odznaczeń zdobytych przez Zbigniewa Szubera, które stanowią gratulację dla jego osiągnięć oraz zaangażowania w różne dziedziny życia.
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1976),
- Złoty Krzyż Zasługi (1969),
- Srebrny Krzyż Zasługi (1956),
- Srebrny Medal „Za zasługi dla obronności kraju” (1971),
- Brązowy Medal „Za zasługi dla obronności kraju” (1967),
- Medal „Za udział w walkach o Berlin” (1976),
- Srebrne Odznaczenie im. Janka Krasickiego (1974),
- Odznaka 100-lecia Sportu Polskiego (1968),
- inne odznaczenia,
- Nagroda w ramach Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie (1955).
Przypisy
- Zbigniew Szuber. aeroklub-podkarpacki.pl. [dostęp 21.04.2019 r.]
- a b c d e f g h i j k l m n o p q r Jacek Rudy: Zbigniew Józef Szuber. lotnisko-krosno.com.pl. [dostęp 21.04.2019 r.]
- Franciszek Oberc. Samorząd miejski Sanoka a wybitni sanoczanie. „Zeszyty Archiwum Ziemi Sanockiej”. Nr 11, s. 548, 2014 r.
- 70 lat Aeroklubu Podkarpackiego 1945–2015. 100 lat Lotnictwa na Podkarpaciu 1915–2015. Praca zbiorowa pod red. Witolda Ostrowskiego. 2015 r., s. 601.
- Odszedł lotnik i wspaniały człowiek. „Tygodnik Sanocki”. Nr 29 (245), s. 1, 19.07.1996 r.
- Roman Przepióra. Sylwetki lotników. Zbigniew Szuber. „Nowiny”. Nr 2, s. 10, 03.01.1996 r.
- Zbigniew Szuber. Nekrolog. „Ziemia Krośnieńska”. Nr 6, s. 29, 09.1996 r.
- a b c d Sulikowski 2010 ↓, s. 172, 289.
- Księga Zmarłych 1946–1958 Sanok. Sanok: Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. 272.
- w dniu Lotniczego Święta. „Polskie Niebo-Wiadomości Fabryczne”. Jednodniówka, s. 1, 06.09.1957 r.
- Wykaz absolwentów, którzy złożyli egz. dojrz. w latach szk. od 1887/88 do 1937/38. Sanok: 1938, s. 58.
- Janusz Szuber: Biedronka na śniegu. Kraków: Wydawnictwo a5, 1999 r., s. 4, 29.
- Janusz Szuber: Powiedzieć. Cokolwiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2011 r., s. 66-67.
- Wiersz Janusza Szubera pt. Z czasu do bezczasu. Janusz Szuber: Wpis do ksiąg wieczystych. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2009 r., s. 28.
- Moi najbliżsi 2003 ↓, s. 75.
- Moi najbliżsi 2003 ↓, s. 71.
- a b c Deklaracje ↓, s. 120, 125.
- Oddani skrzydłom. Pilot sportowy. W: Andrzej Olejko, Roman Przepióra: Lotnicze tradycje Bieszczadów. Krosno: Ruthenus, 2011 r., s. 216-218.
- 2. Lotnicze epizody z lat II Rzeczypospolitej. W: Andrzej Olejko: Lotnicze tradycje Bieszczadów. Krosno: Ruthenus, 2011 r., s. 66.
- a b Sulikowski 2010 ↓, s. 289.
- Księga wtóropisów aktów małżeńskich za lata 1936-1945. T. „K”. Cz. II. Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. 555.
- Indeks do ksiąg zmarłych od roku 1914. Sanok: Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. Rok 1996, poz. 49.
- Borys Łapiszczak: Sanok w Królestwie Galicji i Lodomerii na dawnej pocztówce i fotografii. Sanok: Poligrafia, 2005 r., s. 123.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Stanisław Jugendfein | Władysław Kasza | Tadeusz Kazalski | Józef Kwaciszewski | Tadeusz Kubit | Karol Zborowski | Jacek Bajger | Juliusz Ziemba | Żywisław Leliwa-Pilecki | Jan Niezgoda | Leszek Kozłowski | Józef Czuchra | Władysław Suryn | Stanisław Pelc (1895–1980) | Kazimierz Wianecki | Władysław Glazór | Irena Chodorowska (harcerka) | Franciszek PłonkaOceń: Zbigniew Szuber