Jan Tomasz Hołowiński


Jan Tomasz Hołowiński, urodzony 1 stycznia 1924 roku w Krośnie, a zmarły 6 maja 2011, to postać, która zajmowała istotne miejsce w polskiej ekonomii. Jako profesor habilitowany, był uznawanym specjalistą w dziedzinach ekonomii oraz prawa morskiego, co czyniło go cennym wykładowcą na kilku istotnych uczelniach.

Hołowiński miał przyjemność współpracować z Wyższą Szkołą Handlu Morskiego w Sopocie oraz Instytutem Morskim w Gdańsku. Jego wiedza i doświadczenie były również cenione na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) oraz w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości.

Po zakończeniu swojej kariery zawodowej, Jan Tomasz Hołowiński odszedł na wieczny spoczynek na Cmentarzu Junikowo w Poznaniu. Był dumnym synem inżyniera Jana Włodzimierza Hołowińskiego, co dodatkowo podkreśla jego dziedzictwo i związki z rodzinną historią.

Życiorys

Ojciec Jan Włodzimierz Hołowiński, który żył w latach 1892-1960, był osobą niezwykle istotną w kontekście polskiej idei morskiej. Był on realizatorem koncepcji ministra E. Kwiatkowskiego dotyczącej rozwoju Polski na morzu oraz współbudowniczym portu w Gdyni. Jako wicedyrektor Polsko-Skandynawskiego Towarzystwa Transportowego w Gdańsku i Gdyni w latach 1925-1939, wniósł znaczący wkład w rozwój transportu morskiego. W czasie II wojny światowej organizował przerzut informacji antyniemieckich do Szwecji od 1940 do 1944 roku.

Jego matka, Kazimiera z Czelnych, żyła w latach 1902-1991, a siostra Zofia Hołowińska, ur. 1928 w Gdańsku, była doktorem archeologii i pracownikiem Politechniki Gdańskiej w latach 1952-1999. Również jego syn, Jan Antoni Hołowiński, urodzony w 1965 roku, jest mgr inż. i współwłaścicielem firmy dealerskiej szwedzkich samochodów ciężarowych Scania. Jego żona, Elżbieta Maria Hołowińska z Gasińskich, urodzona w 1929 roku, również zasłynęła jako mgr geografii ekonomicznej regionalnej.

W latach 1933-1936 uczęszczał do Polskiego Gimnazjum im. J. Piłsudskiego w Wolnym Mieście Gdańsku. Następnie, w latach 1936-1939, kontynuował naukę w Dulwich College w Londynie. Po wojnie, w 1944 roku, złożył tajną maturę w Krośnie nad Wisłą. W latach 1945-1949 studiował na Wydziale Prawno-Ekonomicznym Uniwersytetu Poznańskiego, a także w Akademii Handlowej w Poznaniu, gdzie w 1957 roku uzyskał stopień doktora (kandydat) prawa. Habilitacja i docentura miały miejsce w 1964 roku, a w 1974 roku uzyskał tytularną profesurę, choć wszelki awans został zablokowany od 1983 roku z powodu krytyki Stanu Wojennego i jego autorów.

Jan Tomasz Hołowiński był również związany z Wyższą Szkołą Handlu Morskiego w Sopocie, gdzie był asystentem w latach 1949-1950. Następnie pracował w Wydawnictwie Morskim w Gdańsku w 1950 roku oraz w Związku Spółdzielni Rybołówstwa Morskiego w Gdyni jako planista w latach 1951-1952. Następnie przeszedł do Instytutu Morskiego w Gdańsku, gdzie pełnił funkcję adiunkta w latach 1952-1958 oraz z powrotem w WSHM jako Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Sopocie w latach 1958-1963.

Po doznanych prześladowaniach politycznych, Jan Tomasz Hołowiński zdecydował się na emigrację wewnętrzną i pracował w poznańskiej Akademii Ekonomicznej w latach 1963-2000 jako docent oraz profesor nadzwyczajny. W jego dorobku znajduje się ponad 970 publikacji w wielu językach zachodnich z zakresu prawa morskiego, ekonomii, oraz ubezpieczeń, w tym 20 publikacji książkowych, 5 tłumaczeń i wydanych za granicą.

Jan Tomasz Hołowiński zasiadał w Radzie Naukowej Instytutu Morskiego w Gdańsku oraz w Radzie Naukowej Instytutu Międzynarodowego Prawa Transportowego w Rouen (Francja). Dodatkowo, był współredaktorem miesięcznika „Technika i Gospodarka Morska” w Gdańsku w latach 1958-1976, a także sędzią klasy międzynarodowej rugby w latach 1956-1974. Jako arbiter, brał udział w Organizacji Arbitrażu Morskiego przy Międzynarodowej Izbie Handlowej w Paryżu oraz w arbitrażach ad hoc.

Wybrana bibliografia autorska

Jan Tomasz Hołowiński jest autorem wielu istotnych publikacji w dziedzinie handlu morskiego oraz ekonomiki transportu. Poniżej przedstawiamy szczegółową listę jego wybranych dzieł, które znacząco wpłynęły na rozwój tej dziedziny.

  • Czartery w polskim handlu morskim (1952, wraz z H. Grossem),
  • Przeładunek według czarteru i konosamentu (1955),
  • Uwagi o słownictwie handlu morskiego (1956, wraz z Z. Brockim),
  • Ekonomika transportu (1959),
  • Ekonomika transportu morskiego w zarysie (Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1961),
  • Prawo międzynarodowe dla ekonomistów (Wydaw. AE, Poznań, 1978 dr. ukończ. 1979).

Przypisy

  1. Jan Tomasz Hołowiński [dostęp 15.03.2019 r.]
  2. Kondolencje. „Dziennik Bałtycki”. Nr 106, s. 5, 03.05.1960 r.

Oceń: Jan Tomasz Hołowiński

Średnia ocena:4.45 Liczba ocen:14