Wojciech Borkowski (muzyk)


Wojciech Borkowski, urodzony 12 marca 1953 roku w Krośnie, to uznany polski pianista, kompozytor oraz aranżer.

Jego twórczość i osiągnięcia artystyczne wykazują głęboki wpływ na polską scenę muzyczną.

Życiorys

Wojciech Borkowski to artysta, którego muzyczna ścieżka kariery rozpoczęła się w Państwowej Szkole Muzycznej w Krośnie, gdzie pod okiem Jadwigi Okólskiej uczył się gry na fortepianie w latach 1960-1966. Następnie kontynuował naukę w Państwowej Podstawowej Szkole Muzycznej oraz w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie, uczęszczając na zajęcia do Danuty Myczkowskiej. Ukończył również Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształcił się w klasie fortepianu pod kierunkiem Profesor Danuty Dworakowskiej. W okresie 1977–1990 pełnił funkcję wykładowcy na tej uczelni.

W latach 1992-1997 pełnił również rolę wicedyrektora Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. W latach 1979-1985 był kierownikiem muzycznym Teatru Narodowego w Warszawie. Od 1991 roku, z pełnym zaangażowaniem, działa jako kierownik muzyczny Teatru Ateneum.

Jako pianista i aranżer, od 1981 roku współpracuje z Magdą Umer, współtworząc muzyczną oprawę licznych spektakli, w tym takich jak Kobieta zawiedziona (1994), Callas i Marlene z Krystyną Jandą w roli głównej, Zimy żal (1989) oraz Big Zbig Show (1992).

W 1995 roku Borkowski skomponował muzykę do filmu Pestka, będącego ekranizacją powieści Anki Kowalskiej, co również stanowiło debiut reżyserski Krystyny Jandy. Podczas XXXIV Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu w 1997 roku, objął kierownictwo muzyczne koncertu Zielono mi, który był poświęcony zmarłej Agnieszce Osieckiej, a w jego realizacji uczestniczyły znane postacie polskiej muzyki, jak Maryla Rodowicz, Anna Maria Jopek, Edyta Geppert, Grzegorz Turnau oraz Justyna Steczkowska.

Od końca lat 90. Borkowski współpracuje z Michałem Bajorem, w roli pianisty oraz autora większości muzycznych aranżacji tworzonych dla jego płyt po 2002 roku. W 2008 roku, wydawnictwo Agora opublikowało zapis spektaklu Chlip-hop, w którym artysta wystąpił obok Magdy Umer oraz Andrzeja Poniedzielskiego jako postać o pseudonimie Alle-gro. Ten spektakl z repertuaru Teatru Ateneum w Warszawie był również prezentowany za granicą, m.in. w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Szwecji. W grudniu 2008 roku album Chlip-hop uzyskał status Złotej Płyty DVD.

Wojciech Borkowski wyreżyserował również spektakl Róbmy swoje (2016) w Teatrze Ateneum, które zawierało utwory Wojciecha Młynarskiego, a w jego realizacji uczestniczyli m.in. Joanna Kulig, Krzysztof Gosztyła, Piotr Fronczewski oraz Tomasz Schuchardt.

Twórczość

Film i telewizja

Wielu utalentowanych artystów bez wątpienia przyczyniło się do rozwoju polskiej kultury filmowej i telewizyjnej, a Wojciech Borkowski na pewno należy do tego grona. Jego prace obejmują wiele znaczących projektów, w tym:

  • mazepę, spektakl telewizyjny z 1992 roku w reżyserii Gustawa Holoubka, gdzie pełnił rolę kompozytora muzyki,
  • pestkę z 1995 roku, gdzie pod kierownictwem Krystyny Jandy zajmował się muzyką, jej wykonaniem na fortepianie oraz dyrygenturą,
  • tristana i izoldę – spektakl telewizyjny z 1996 roku, w którym również skomponował muzykę,
  • króla edypa z 2005 roku, gdzie jego wkład w muzykę wzbogacił dzieło reżyserii Gustawa Holoubka,
  • klub kawalerów (2000), czyli telewizyjny spektakl pod dyrekcją Krystyny Jandy, w którym miał za zadanie aranżować muzykę,
  • związek otwarty – kolejny spektakl telewizyjny z 2000 roku, gdzie odpowiedzialny był za opracowanie muzyczne,
  • smuteczek czyli ostatni naiwni z 2011 roku, gdzie aranżacje zaproponował reżyserowi Maciejowi Stuhrowi,
  • zazdrość – spektakl telewizyjny z 2011 roku, gdzie po raz kolejny podjął się opracowania muzycznego.

Dyskografia (wybór)

RokAlbumWytwórniaForma twórczości
1988Krystyna Tkacz – Śpiewający aktorzyPolskie Nagrania MuzaMuzyka, aranżacje
1991Magda Umer – KoncertPomaton EMIKierownictwo muzyczne, fortepian
1995Magda Umer – Wszystko skończonePomaton EMIAranżacje
2000Katarzyna Groniec – Mężczyźni

Utwór Piotrków Trzech

Sony Music Entertainment PolskaMuzyka, keyboard
Michał Bajor – Kocham jutro

Utwory:

  • Atlantyda
  • Nie ma już nic
Pomaton EMIMuzyka
Michał Bajor – Kocham jutroPomaton EMIAranżacje
2002Katarzyna Groniec – Bez księżyca

Utwór Bez księżyca

Sony Music Entertainment PolskaMuzyka
2004Michał Bajor – Za kulisamiAgencja Artystyczna MTJ,

Sony Music Entertainment Polska

Produkcja muzyczna, aranżacje, keyboard, fortepian
2010Magda Umer – Noce i snyAgencja Artystyczna MTJProdukcja muzyczna, aranżacje, fortepian
2011Michał Bajor – Od Piaf do GarouAgencja Artystyczna MTJProdukcja muzyczna, aranżacje
2012Magda Umer – Wciąż się na coś czekaAgencja Artystyczna MTJProdukcja muzyczna, aranżacje, fortepian, instrumenty wirtualne
2013Andrzej Poniedzielski – Szlafrock & RollAgencja Artystyczna MTJPianino
2015Michał Bajor – Moja miłośćSony Music Entertainment PolskaProdukcja muzyczna, aranżacje
Michał Bajor – The Very Best Of Michał Bajor

Utwory:

  • Albertyna
  • Dopóki wierzysz we mnie, miła
Agencja Artystyczna MTJMuzyka
Piotr Machalica – PiaskownicaAgencja Artystyczna MTJKierownictwo muzyczne, muzyka, fortepian
2016Różni artyści – Adam Mickiewicz zaśpiewany
  • Michał Bajor – Niepewność
EMPIKAranżacja
Różni artyści – Krzysztof Kamil Baczyński Zaśpiewany
  • Czerwony Tulipan – Na Moście W Avignon
Agencja Artystyczna MTJAranżacja
2017Michał Bajor – Od Kofty… Do Korcza Vol. 1Sony Music Entertainment PolskaProdukcja muzyczna, aranżacje
Michał Bajor – Od Kofty… Do Korcza Vol. 2Sony Music Entertainment PolskaProdukcja muzyczna, aranżacje, fortepian
2018Michał Bajor i jego goście – Kolędy 2018
  • Joanna Kulig – Chociaż Zmęczona
Sony Music Entertainment PolskaMuzyka
Michał Bajor i jego goście – Kolędy 2018Sony Music Entertainment PolskaProdukcja muzyczna, aranżacje, fortepian, dźwięk

Teatr

RokSpektaklTeatrReżyserForma twórczości
1982Klub kawalerówTeatr NowyMariusz DmochowskiOpracowanie muzyczne
Leśmian (interpretacje)Teatr NarodowyAdam HanuszkiewiczKierownictwo muzyczne
Komedia pasterskaTeatr NarodowyAdam HanuszkiewiczKierownictwo muzyczne
Śpiewnik domowyTeatr NarodowyAdam HanuszkiewiczKierownictwo muzyczne
1983Wyprawa plebańska. Albertus z wojnyTeatr NarodowyJerzy KrasowskiKierownictwo muzyczne
1984Żółta szlafmycaTeatr NarodowyEwa BonackaKierownictwo muzyczne
1985Geniusz sierocyTeatr NarodowyJerzy KrasowskiOpracowanie muzyczne
1986Baśń o śpiącej królewnie i błękitnej różyTeatr NarodowyPaweł GaliaMuzyka
1989Zimy żalTeatr RampaMagda Umer, Jeremi PrzyboraKierownictwo muzyczne
1991Tuwim – kabaretTeatr AteneumJan KamieńskiAranżacja muzyczna, kierownictwo muzyczne
1992PoczekalniaTeatr SyrenaZbigniew KorpolewskiMuzyka
Zwierzenia służki ZerlinyTeatr AteneumKazimierz KutzMuzyka
MazepaTeatr AteneumGustaw HoloubekMuzyka
Księga czasuTeatr AteneumAndrzej PawłowskiMuzyka
Tacy byliśmyTeatr WspółczesnyTomasz DutkiewiczOpracowanie muzyczne
Big Zbig ShowTeatr RampaMagda UmerKierownictwo muzyczne
1993Antygona w Nowym JorkuTeatr AteneumIzabella CywińskaOpracowanie muzyczne
Matka nocTeatr AteneumWojciech AdamczykOpracowanie muzyczne
Dymny. Piosenki, wiersze i wymyślaniaTeatr AteneumMaciej WojtyszkoKierownictwo muzyczne
Tak jest jak się państwu zdajeTeatr AteneumWaldemar ŚmigasiewiczMuzyka
Sie kochamyTeatr StudioEwa MirowskaInstrumentacja
1994Iwona, księżniczka BurgundaTeatr AteneumWaldemar Śmigasiewicz, Maciej WojtyszkoOpracowanie muzyczne
Opera za trzy groszeTeatr AteneumKrzysztof ZaleskiDyrygent
Kobieta zawiedzionaTeatr PowszechnyMagda UmerKierownictwo muzyczne
J.B. i inniTeatr AteneumTadeusz KonwickiOpracowanie muzyczne
FantazyTeatr AteneumGustaw HoloubekMuzyka
ArkadiaTeatr AteneumAndrzej PawłowskiMuzyka
1995Prawdomówny kłamcaTeatr AteneumMaciej WojtyszkoMuzyka
1996Kupiec weneckiTeatr AteneumWaldemar ŚmigasiewiczMuzyka
Opera GrandaTeatr AteneumMaciej WojtyszkoDyrygent, kierownictwo muzyczne
1997Panna Tutli-PutliTeatr PowszechnyKrystyna JandaMuzyka
Zmierzch długiego dniaTeatr AteneumWaldemar ŚmigasiewiczMuzyka
KorowódTeatr AteneumAgnieszka GlińskaMuzyka
Maria Callas. Lekcja śpiewuTeatr PowszechnyAndrzej DomalikPostać: Manny
GarderobianyTeatr AteneumKrzysztof ZaleskiMuzyka
1998Wujaszek WaniaTeatr AteneumTomasz KoninaMuzyka
MachiavelliTeatr SyrenaArtur BarciśKierownictwo muzyczne
Opowieści Lasku WiedeńskiegoTeatr AteneumAgnieszka GlińskaOpracowanie muzyczne
Związek otwartyTeatr AteneumAleksander BerlinOpracowanie muzyczne
1999MarleneImpartMagda UmerOprawa muzyczna i aranżacje
Moralność pani DulskiejTeatr AteneumTomasz ZygadłoOpracowanie muzyczne
2000Trzy razy PiafTeatr AteneumArtur BarciśKierownictwo muzyczne
Kobieta…Teatr Ateneum_Opracowanie muzyczne
2001SkąpiecTeatr AteneumKrzysztof ZaleskiMuzyka
Dwie sceny miłosneTeatr AteneumKrzysztof ZaleskiMuzyka
KoftaTeatr AteneumArtur BarciśAranżacja muzyczna, kierownictwo muzyczne
Taka noc nie powtórzy się…Teatr SyrenaArtur BarciśKierownictwo muzyczne i aranżacje
2002RewizorTeatr AteneumKrzysztof ZaleskiMuzyka
Życie: trzy wersjeTeatr KomediaKrzysztof ZaleskiMuzyka
Piosenki z teatruTeatr PowszechnyKrystyna JandaOpracowanie muzyczne
2003Młynarski, czyli trzy elementyTeatr AteneumMagda UmerAranżacja muzyczna, kierownictwo muzyczne
2004Król EdypTeatr AteneumGustaw HoloubekMuzyka
2005Rodzina DreptakówTeatr na WoliJerzy SatanowskiMuzyka
…i tyle miłościTeatr AteneumAndrzej DomalikMuzyka
ZmierzchTeatr AteneumBogdan MichalikMuzyka
2006Cyrulik sewilskiTeatr AteneumGustaw HoloubekKierownictwo muzyczne
2007Chlip Hop czyli nasza mglista lap top listaTeatr AteneumMagda Umer, Andrzej PoniedzielskiPostać: Alle-gro, opracowanie muzyczne
Album rodzinnyTeatr AteneumAdam Opatowicz, Andrzej PoniedzielskiKierownictwo muzyczne
Trzy razy PiafTeatr im. Juliusza OsterwyArtur BarciśAranżacje
2008Stacyjka ZdrójTeatr AteneumAdam Opatowicz, Andrzej PoniedzielskiAranżacja muzyczna, kierownictwo muzyczne
OdejściaTeatr AteneumIzabella CywińskaEfekty dźwiękowe, muzyka
2010Bóg morduTeatr AteneumIzabella CywińskaOpracowanie muzyczne
2012La Bohème. Wieczór piosenki francuskiejTeatr AteneumAndrzej DomalikKierownictwo muzyczne
Nie jesteś samaPrzedstawienie impresaryjneArtur BarciśAranżacja muzyczna, kierownictwo muzyczne
2013Amoroso. Wieczór piosenki włoskiejTeatr AteneumArtur BarciśKierownictwo muzyczne
2014Niech no tylko zakwitną jabłonieTeatr AteneumWojciech KościelniakKierownictwo muzyczne
AmorosoTeatr im. Juliusza OsterwyArtur BarciśOpracowanie muzyczne
2015PapieżycaTeatr AteneumEdward WojtaszekMuzyka
PiaskownicaTeatr Atelier_Kierownictwo muzyczne, muzyka
2016Róbmy swoje. Piosenki Wojciecha MłynarskiegoTeatr AteneumWojciech BorkowskiKierownictwo muzyczne, reżyseria, scenariusz
2017Kandyd, czyli OptymizmTeatr AteneumMaciej Wojtyszko, Adam WojtyszkoKierownictwo muzyczne, opracowanie muzyczne

Nagrody

W 2011 roku, Wojciech Borkowski został uhonorowany znaczącą nagrodą podczas Przeglądu Piosenki Aktorskiej, który odbył się we Wrocławiu. Otrzymał Nagrodę im. Bardiniego, co stanowi ważne osiągnięcie w jego karierze artystycznej.

Przypisy

  1. Wrocław. Nagroda im. Bardiniego dla Wojciecha Borkowskiego ::: Artykuły ::: Encyklopedia teatru polskiego [dostęp 09.04.2019 r.]
  2. Chlip Hop - obsada, reżyseria, aktorzy - GDAŃSK, GDYNIA, SOPOT - trojmiasto.pl [dostęp 09.04.2019 r.]
  3. Odcinek 13. – Kiedy odeszła Agnieszka Osiecka | www.Opole.pl [dostęp 17.12.2019 r.]
  4. Zimy żal - 1989 [online], www.teatr-rampa.pl [dostęp 09.04.2019 r.]
  5. Narodowe Forum Muzyki [online], www.nfm.wroclaw.pl [dostęp 09.04.2019 r.]

Oceń: Wojciech Borkowski (muzyk)

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:17