Franciszek Mirandola, znany także jako Franciszek Zdzisław Pik, to postać niezwykle istotna dla polskiej literatury przełomu XIX i XX wieku. Urodził się 13 lipca 1871 roku w Krośnie, a zmarł 3 czerwca 1930 roku w Krakowie. Był nie tylko pisarzem, ale także poetą oraz tłumaczem, który wpisał się w okres Młodej Polski.
Jako twórca poezji Mirandola współtworzył szereg kierunków literackich, w tym impresjonizm, symbolizm oraz ekspresjonizm. Jego prace charakteryzowały się wysoką kulturą literacką oraz sprawnością poetycką, co czyniło je wyjątkowymi na tle innych twórców tamtego okresu. Refleksyjność dyskursywna również dominowała w jego utworach, które często odnosiły się do kluczowych zagadnień filozoficznych, a szczególnie do myśli Fryderyka Nietzschego, której oddziaływanie jest widoczne w jego literackich poszukiwaniach.
Warto podkreślić, że Mirandola był jednym z pionierów rodzimej fantastyki naukowej oraz fantastyki grozy. W jego twórczości pojawiały się elementy, które wówczas nazywano „literaturą niesamowitości” oraz „weird fiction”, ukazując jego nowatorskie podejście do literacji.
Mimo swojego talentu, przez większość życia Mirandola zmagał się z problemami finansowymi oraz niewielkim zainteresowaniem ze strony krytyków i szerszej publiczności. Jego „nowele niesamowitości” powstawały równolegle z twórczością Stefana Grabińskiego, który zdobył znacznie większy rozgłos. Niestety, nie udało mu się osiągnąć takiej samej popularności i uznania w literackim świecie.
Życiorys
Wczesne lata i młodość
Franciszek Mirandola, urodzony w rodzinie Wojciecha Pika, aptekarza i radnego Krosna, a także Marii ze Stacherskich, od najmłodszych lat wykazywał talent do nauki i literatury. Swoją edukację zakończył na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie studiował farmację. Mimo że z racji trudności finansowych był zmuszony do pracy w aptekach w takich miejscowościach jak Krosno, Stryj czy Bukowsko, nie zaniechał swoich literackich aspiracji. Jego naukowe podróże, w tym studia z zakresu filozofii w Heidelbergu oraz pobyty w Berlinie i Paryżu, znacznie wzbogaciły jego horyzonty.
W 1901 roku poślubił Elżbietę Marię Lewakowską, córkę konwertyty Augusta Lewakowskiego, zamieszkując wówczas w Krośnie przy ulicy 54. Mirandola przyjął pseudonim literacki, inspirowany zbieżnością swojego nazwiska z nazwiskiem włoskiego renesansowego pisarza Pico della Mirandola. Jego kunszt językowy zaowocował przetłumaczeniem około 200 tomów prozy z literatury włoskiej, francuskiej, angielskiej, niemieckiej oraz skandynawskiej, a także poezji, w tym utworów Novalisa i Laforgue’a.
Debiutował w 1898 roku wydaniem zbioru wierszy pt. „Liber tristium”, który doskonale oddawał ducha młodopolskiego nurtu literackiego. Jego kolejna publikacja, „Liryki”, ukazała się w 1901 roku. Niewiele jednak z jego poezji zostało zebrane w całość, wiele wierszy ukazało się w pismach lewicowych. Mirandola miał styczność z ruchem socjalistycznym już w czasach studenckich i aktywnie uczestniczył w pracy Polskiej Partii Socjalistycznej (PPS). Współpracował z redakcją czasopisma „Naprzód”, a także innymi periodykami socjalistycznymi, takimi jak „Ognivo” czy „Robotnik warszawski”. Jego esej „Sztuka a lud” został opublikowany w Bibliotece Latarni.
Czasy wojenne
W okresie I wojny światowej, od 1914 do 1918 roku, Mirandola mieszkał w galicyjskiej miejscowości, gdzie pisał nowele, które później ukazały się w zbiorze „Tempore belli”. Pomimo trudnego okresu, w 1919 roku opublikował kolejny zbiór prozy zatytułowany „Tropy”. Niestety, ostatnie lata jego życia nie sprzyjały najwybitniejszej twórczości. Angażował się w tłumaczenie książek z serii „Biblioteka Laureatów Nobla” Wydawnictwa Polskiego R. Wegnera, a także poszerzał swoją pasję do filmu, co objawiało się pisaniem scenariuszy i opracowywaniem materiałów do projekcji.
Późniejsze lata i śmierć
Pomimo jego licznych aktywności literackich, życie Mirandoli naznaczone było nędzą. Poeta był często krytykowany za filologiczne niedociągnięcia w swoich przekładach, a jego zdrowie zaczęły nadwyrężać nadużycia alkoholu. Po śmierci bliskiego kolegi, Władysława Orkana, popadł w głęboką depresję. W pierwszych dniach czerwca 1930 roku zmarł w swoim lokum przy ul. Felicjanek, gdzie był w trakcie oczekiwania na eksmisję z powodu zaległości czynszowych. Po śmierci został pochowany na cmentarzu Rakowickim. W 1971 roku, przy ul. Rynek 8 w Krośnie, z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Krośnieńskiej, upamiętniono go tablica z okazji setnej rocznicy jego urodzin. Natomiast w 2015 roku, w Bibliotece PWSZ w Krośnie, powstała czytelnia imienia Pika Mirandoli, co stanowi kolejny dowód na docenienie jego dorobku literackiego.
Twórczość
Mirandola, jako poeta, wniósł istotny wkład w rozwój literatury, kultywując impresjonistyczne oraz parnasistyczne tendencje. Jego twórczość składała się przeważnie z drobnych utworów, które były zarówno okolicznościowe, jak i opisowe. Te prace wyróżniały się wysoką sprawnością formalną i kunsztem, mimo że ich tematyka pozostawała wtórna wobec dominujących w epoce Młodej Polski inspiracji oraz fascynacji.
Warto jednak podkreślić, że nowele fantastyczne Mirandoli, zebrane w tomie „Tropy” z 1919 roku, przekazują ponadczasowe wartości. Utwory te są często zaliczane do początków polskiego ekspresjonizmu, chociaż autor z powodzeniem wplatał w nie także elementy symbolizmu, groteski, baśni, oniryzmu oraz horroru. Tego rodzaju eksperymenty literackie sprawiają, że „Tropy” można uznać za niewątpliwie prekursorskie względem późniejszych prądów surrealistycznych.
W dziełach Mirandoli istotny wpływ na wykreowaną przez niego rzeczywistość prozy miała filozofia Wschodu, a także teksty Nietzschego oraz psychoanalityczne teorie Junga. W ten sposób, „Tropy” ustawia tego twórcę w rzędzie pionierów niesamowitości w polskiej literaturze, obok takich utalentowanych osobowości jak: Bogusław Adamowicz, Antoni Lange, Stanisław Baliński oraz Stefan Grabiński.
Przypisy
- Lokalizator grobów. zck-krakow.pl. [dostęp 30.01.2022 r.]
- Gołębiowski 2020, s. 310-312.
- Franciszek F. Mirandola, Liber tristium [online], polona.pl [dostęp 04.10.2019 r.]
- Franciszek F. Mirandola, Sztuka a lud [online], polona.pl [dostęp 04.10.2019 r.]
- Franciszek F. Mirandola, Tempore belli. Opowieści z dziejów rządów ros. w Galicyi [online], polona.pl [dostęp 04.10.2019 r.]
- Franciszek F. Mirandola, Tropy [online], polona.pl [dostęp 04.10.2019 r.]
- Hutnikiewicz 2012, s. 316.
- Hutnikiewicz 2012, s. 168.
- Hutnikiewicz 2012, s. 167.
- Hutnikiewicz 2012, s. 317.
- Marzena M. Kowalska, Literackie serie wydawnicze w latach 1921–1999, [w:] Radosław R. Gaziński (red.), Dokąd Zmierzamy? Książka i jej czytelnik, Międzyzdroje: Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica, 2008, s. 109–126, ISBN 978-83-87879-70-9.
- A.A. Michalewska, Działalność wydawnicza Rudolfa Wegnera, „Roczniki Biblioteczne”, XXII, 1978, s. 117–135.
- Czytelnia im. Pika Mirandoli [online], pwsz.krosno.pl [dostęp 14.05.2019 r.]
- Kitrasiewicz 2005, s. 10-14.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marcin Rygiel | Adrianna Borek | Ignacy Błażejowski | Maciej Luśnia | Olga Boczar | Lora Szafran | Przemysław Niepokój-Hepnar | Jan Chwałczyk | Wojciech Borkowski (muzyk) | Witold Kiełtyka | Tadeusz Kowalski (fotograf) | Stanisław Bergman | Aleksandra Szmyd | Leszek Górski (fotograf) | Karol Obidniak | Kortez | Monika Brewczak | Anna Janosz | Jan Machnicki | Stanisław Dąbrowski (malarz)Oceń: Franciszek Mirandola