Lotnisko Krosno


Lotnisko Krosno, oznaczane kodem ICAO jako EPKR, jest cywilnym portem lotniczym zlokalizowanym w pięknym mieście Krosno, które znajduje się w południowej części województwa podkarpackiego.

To ważny obiekt, który od 1969 roku jest zarejestrowany w ewidencji lotnisk Urzędu Lotnictwa Cywilnego, gdzie widnieje pod poz. 20 z numerem rejestracyjnym 22.

W zarządzie Gminy Krosno lotnisko pełni istotną rolę, łącząc to urokliwe miejsce z innymi regionami, wspierając komunikację lotniczą oraz rozwój lokalnej infrastruktury.

Dane lotniska

Lotnisko to jest przeznaczone do użytku wyłącznie z ograniczeniami. Operacje lotnicze mogą być realizowane jedynie po uzyskaniu pisemnej zgody od Zarządzającego.

Posiada pas asfaltowy, którego kierunek to 110–290, a zainstalowany system świateł podejścia jest uproszczony od strony 290.

Na lotnisku występuje również trawiasta część, która może być wykorzystywana w zależności od kierunku wiatru:

  • wschód/zachód – RWY GRASS 1040 × 100 110/290,
  • południowy wschód/północny zachód – RWY GRASS 900 × 100 160/340,

Lotnisko znajduje się na wysokości 280 metrów nad poziomem morza (AMSL).

Używana częstotliwość kwadratu to 119,555 MHz, a dostępne paliwa to AVGAS 100 LL oraz UL91.

Źródło informacji pozostaje dostępne dla zainteresowanych.

Historia

Rozpoczęcie budowy lotniska w Krośnie to efekt inicjatywy gen. bryg. Ludomiła Rayskiego oraz uchwały Rady Miasta z 1928 roku. Prace budowlane zainicjowane w 1930 roku doprowadziły do zakończenia projektu w 1932 roku. Już w 1937 roku przystąpiono do jego dalszej rozbudowy, która zostało ukończona na przełomie 1938 i 1939. W 1938 roku nastąpiło również przeniesienie Szkoły Lotniczej z Bydgoszczy.

Początki sportu lotniczego w Krośnie datują się na 1931 rok, kiedy to zaczęto gromadzić fundusze na budowę szybowców, które konstruowano w „Bursie”, w miejscu dzisiejszej ZSP nr 2. W 1934 roku zarejestrowano pierwszy szybowiec, który otrzymał numer 44 w Polsce. Dzięki zaangażowaniu lokalnych entuzjastów powstało Koło Szybowcowe, a w 1938 roku miało miejsce oficjalne otwarcie Aeroklubu oraz Centrum Wyszkolenia Pilotów i Mechaników. Inż. Kazimierz Pirgo został pierwszym prezesem Aeroklubu; był on również prezesem powiatowej Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej.

Warto dodać, że krośnieńscy konstruktorzy, współpracując z Politechniką Lwowską, angażowali się nie tylko w projekty samolotów, ale także nad prototypem rakiety z silnikiem odrzutowym, nawiązującym do patentu z 1889 roku, opracowanego przez Adama Ostaszewskiego – Leonarda ze Wzdowa. To przyciągnęło uwagę niemieckich inwestorów. W tym czasie w pobliżu Krosna, równolegle z powstawaniem krośnieńskiego lotniska, zrealizowano także lotniska w Moderówce i Łężanach, co przyczyniło się do utworzenia znacznej bazy szkoleniowej.

Niestety, 1 września 1939 roku krośnieńskie lotnisko doświadczyło bombardowania, a wielu lotników, którzy przeżyli pierwsze ataki, zostało aresztowanych przez wojska niemieckie. Część z nich zginęła podczas mrocznych wydarzeń związanych z II wojną światową, a niektórzy organizowali oddziały do walki z okupantem.

W czasie okupacji Niemcy wykorzystywali wszystkie trzy lotniska jako strategiczne punkty podczas wojny z ZSRR, z których startowały eskadry bombowe. We wrześniu 1944 roku Niemcy wysadzili obiekty lotniska, jednak wobec wybuchu konfliktu wszystkie szybowce udało się ukryć, co pozwoliło im przetrwać czas okupacji. W 1944 roku wznowiono działalność lotów sportowych, a 10 października 1945 roku Aeroklub został reaktywowany. Mimo trudności powstały Lotnicze Zakłady Naprawcze, które w 1958 roku przeniesiono z Wrocławia do Krosna, a w 1968 roku w mieście zainaugurowano Centrum Wyszkolenia Spadochronowego.

Lotnisko w Krośnie stało się miejscem promocji dla licznych pilotów, szybowników i spadochroniarzy. W 1977 roku podjęto decyzję o rozbudowie lotniska, z zamiarem wprowadzenia połączeń lotniczych pasażerskich oraz towarowych. Proces modernizacji rozpoczęto w 1978 roku, wtedy to wzmocniono drogę startową oraz dodano nowy budynek administracyjny.

W 1992 roku zlikwidowano Centrum Wyszkolenia Spadochronowego, w 1993 powstała Centralna Szkoła Lotniczo-Techniczna Aeroklubu Polskiego, a obecnie na terenie lotniska działa Szkoła Lotnicza kształcąca przyszłych pilotów i spadochroniarzy. Wyjątkowym momentem było, gdy 10 czerwca 1997 roku Mszę św. odprawił tu Jan Paweł II, kanonizując Jana z Dukli, a wydarzeniu towarzyszyło około 0,9 miliona wiernych. Corocznie organizowane są również imprezy lotnicze, z Górskimi Zawodami Balonowymi na czołowej pozycji, przyciągającymi około 30 tysięcy gości.

W 2010 roku rozpoczęto projekt rozbudowy krośnieńskiego lotniska, a na początku 2012 roku ruszyły prace przygotowawcze do modernizacji. Rozbudowa wieży lotów zakończono w 2014 roku, natomiast w 2015 roku rozpoczęto prace nad budową asfaltowej drogi startowej. W grudniu 2016 roku zakończyła się budowa nowej drogi startowej o długości 1100 metrów, jak również dróg kołowania oraz pełnego oświetlenia lotniska, co było ważnym krokiem w rozwoju infrastruktury lotniczej tego regionu.

Przypisy

  1. Marek Winiarski: Zakończył się pierwszy etap rozbudowy lotniska w Krośnie. rzeszow.tvp.pl, 20.01.2017 r. [dostęp 18.04.2017 r.]
  2. Dane lotniska Krosno. [w:] Komitet obrony lotniska w Krośnie „Aeroklub podkarpacki – bez cenzury” [on-line]. lotnisko-krosno.com.pl. [dostęp 19.04.2017 r.]
  3. Art. 54. Lotniska użytku publicznego i użytku wyłącznego. LexLege. [dostęp 18.04.2017 r.]
  4. a b c Rejestr lotnisk i ewidencja lądowisk. [w:] Urząd Lotnictwa Cywilnego [on-line]. ulc.gov.pl. [dostęp 18.04.2017 r.]
  5. Zakończenie zawodów lotniczych / Zgon ś.p. inż. Pirgi. „Gazeta Lwowska”. Nr 125, s. 1, 03.06.1936 r.
  6. a b Lotnisko Krosno ↓.

Oceń: Lotnisko Krosno

Średnia ocena:4.55 Liczba ocen:9